Planera innan du startar en hälsobutik på nätet

Hälsofreaks brukar älska framkanten av hälsoindustrin. Man Googlar efter de senaste trenderna, håller sig uppdaterad och försöker även starta egna verksamheter inom nya produkter och tjänster för att vara först i kvarn inom de olika produkterna som ständigt dyker upp. Exempelvis så är det senaste inom hälsa och psykiskt välmående CBD olja och bara några månader innan produkten blivit känd så har redan nya webbshoppar och varumärken dykt upp inom just denna superprodukt. Många företag vill vara först, och då även störst, inom just försäljningen av så kallat cannabisolja.

Om du är någon som önskar starta en egen webbutik inom just hälsa och fitness så kommer detta vara ett inlägg för dig.

När du hittat en ny produkt och vill starta en webbutik för att sälja den

Det man först bör göra när man startar en webbutik är att börja med ett så kallat webbutvecklar plattform. Detta är ett brett ämne och kan handla allt ifrån att starta en egen hemsida på sin egna server till att helt enkelt använda en webbplattform som Shopify eller Wix. I detta inlägg kommer jag använda WordPress som ett exempel.

Hur man kommer igång med WordPress

Det är väldigt enkelt att börja utveckla med WordPress. Du har två val. Antingen kan du använda dig utav WordPress egna webbplattform “WordPress.org”, eller så kan du helt enkelt ladda ner WordPress:s mjukvara, ladda upp den på din server/domän och därefter navigera dig in till domän.com/wp-admin/ och börja utveckla din hemsida. Det är inte svårare än så.

När du väl installerat WordPress och är inne på din administrationspanel (/wp-admin/) så är det bara att gå vidare med att bygga din egna webbshop. Ladda ned “WooCommerce”, som är ett tillägg till WordPress, och konfigurera därefter denna för att starta din webbutik.

När WooCommerce är konfigurerat så är det bara att anpassa hemsidan och fylla din hemsida med produkter. Även detta är enkelt. Klicka helt enkelt på “WooCommerce” i administrationsmenyn till vänster och välj därefter “Produkter”. Fyll här i dina produkter och därefter kommer de att automatiskt dyka upp på din hemsida på nätet.

Marknadsföra sin webbutik

Det vanligaste sättet att marknadsföra sin webbutik är via sociala medier. Här kör man antingen kampanjer via Facebook, Instagram eller till och med Snapchat, och så skalar man upp utefter budget.

Fördelen med att marknadsföra via sociala medier är att du enklare kan rikta dig in på din önskade marknadssegment. Detta är allt ifrån vuxna som barn, allt ifrån fitnessfreaks, som vi diskuterar i detta inlägg, till sportfånar eller modeintresserade. Du kan således anpassa din kampanj mycket bättre än om du till exempel hade marknadsfört din butik ute på gatan.

När kampanjen är igång så är det bara att slappna av, luta dig tillbaka och se kunderna trilla in.

För att bättre konvertera potentiella kunder är det bra att ha bra kundservice på sidan.

Ställ då in en e-post adress som kunder eventuellt kan nå dig på. Var alltid redo att besvara eventuella frågor och därefter arbeta! Du kommer nu att få en massa e-post och frågor. Besvara därefter dessa frågor och försök konvertera kunden som ställer en fråga. Ovan använde vi “CBD olja” som exempel. Här kan till exempel en kund fråga om vad fördelarna med CBD är. Ha då en artikel redo och skicka denna till kund, och därefter ett litet meddelande med artikeln och hänvisa de till köp-sidan om de är intresserade av att slutligen köpa produkten.

Om du kommer att starta en egen webbutik snart så önskar jag lycka till!